söndag 6 februari 2011

Kung Hei Fat Choi!

Happy Chinese New Year! I onsdags var det nyårsafton för kineserna och jag fick för första gången säga gott nytt år (eller Kung Hei Fat Choi) i februari. Men det kinesiska nyåret firas inte bara en dag, utan flera. Största nyårsfirandet i London var i dag, vilket är det största firandet utanför Asien.

Ja, tack!

Sötaste lilla killen till vänster. 
Till höger min kompis, som hoppas på god hälsa under kaninens år, som precis påbörjat.

Kring Chinatown var det svårt att ta sig fram i dag.

I det här trädet skulle man kasta upp små färgglada påsar.
Ju högre de hamnar, desto mer lycka under året.
Och allra bäst blir året om påsen inte faller ner från trädet.
Jag kastade en påse. Den hamnade högt upp – och stannade kvar!

Chenxing bjöd mig på tigerkaka för att fira det nya året.
Kakan var så god att jag ville springa tillbaka och köpa en till. Men så glupsk vågade jag inte vara.
Säkert är i alla fall att jag kommer gå tillbaka till Chinatown. För att äta.

3 kommentarer:

Johanna sa...

Hoppas verkligen påsen har rätt och att kaninens år blir ett riktigt lyckoår för dig! Det verkar ju ha börjat på bästa sätt iaf :)

Emma sa...

Du, det där lät ju hur roligt som helst! :D

Johanna sa...

Johanna: Jag hoppas det, jag med!

Emma: Det var en upplevelse. Men herregud vad mycket människor...

Google Analytics Alternative