torsdag 3 februari 2011

Glöm för guds skull inte att tacka!

Min uppfattning är att man är mycket vänligare i England än i Sverige. Här säger man alltid please när man vill ha något och man tackar mer än vad vi gör i Sverige, tror jag. Och även om man inte känner personen ifråga kan det hända att man blir kallad love eller honey. Dessutom säger man sorry bara man råkar nudda en annan människa i tunnelbanan, oavsett om det är ens eget fel eller inte. Lustigt, men jag älskar att man är supertrevlig till vardags. Jag säger också sorry även om jag bara är i närheten av att gå in i någon. Ja, jag lovar, jag är faktiskt trevlig med mina please thank you sorry.

Men i dag glömde jag.

Trött, less och ouppmärksam var jag på väg upp för trappan från Starbucks nedervåning. När jag nästan var uppe såg jag att en kvinna med en kaffekopp i vardera hand stod och väntade på att jag skulle komma upp innan hon gick ner. Utan att lägga mer uppmärksamhet vid det gick jag förbi henne, på väg ut. Då kom jag på mig, vände mig hastigt om och skulle precis tacka, när kvinnan muttrade a thank you would've been nice! Så blir man bemött när man glömmer vara vänlig. Hoppsan. Förlåt!

7 kommentarer:

Sofia sa...

Ojdå, ja, lätt att man liksom inte tänker på sådant där. Jag blir jätteirriterad när jag är i Sverige och folk springer in i mig utan att säga 'förlåt'. Det känns faktiskt ganska otrevligt efter nio år i England. Jag uppfattar svenskar i Sverige som onödigt kalla, vilket är lite tråkigt. Själv har jag på något sätt utvecklat det där med att säga 'Sorry' bara jag knappt snuddar vid någon annan, och det blir ju tokfel när man är i Sverige och fortfarande gör det på automatik...

Men visst är det trevligt att bli kallad för 'love' även om man inte känner människan. Som tanten på Homemade kallar alltid mig för 'sweetheart'. Så mysigt! Även fasst hon inte har någon aning om vem jag egentligen är.

Johanna sa...

Jo, men faktiskt, det känns som att det hör till vanligt hyfs att säga förlåt om man springer in i någon eller trampar på någon, men nej, det är inte lika vanligt i Sverige.

Min landlady kallar mig honey, hun, sweetie och babe. Supergulligt!

Johanna sa...

Kan avslöja att holländarna också är för himla artiga och trevliga. Det är nog vi svenskar som är kalla och tråkiga. Om man nu ska generalisera :)

Johanna sa...

Jag tror så, jag med. Om man ska generalisera. ;)

Lina-Marie sa...

Det är så roligt att upptäcka sånadär kulturskiljaktigheter, hur olika man fakiskt beter sig. Man blir så mycket mer medveten själv också! I Italien (kan jag ju bidra med) är man väldigt noga med att upplysa om att man kommer förbi med en kaffekopp eller om man tänkt tränga sig förbi... så hinner alla flytta sig och ingen behöver be om ursäkt liksom (skulle dock någon råka stöta in i människan med kaffekoppen kan den ju vara säker på att få höra det, däremot). Och ja, jag tror också att vi är mycket mer kalla och tråkiga i Sverige än på många andra ställen.

Johanna sa...

Ha, vad roligt att berätta att man kommer förbi med en kaffekopp. Vad säger man? "Ursäkta, jag och kaffekoppen kommer här, ur vägen!" Men vet du, i dag pratade jag om detta med en brittisk tjej. Hon hade besökt Sverige två gånger och tyckte att alla svenskar var så himla vänliga. Jag fattade ingenting – det är ju i England man är vänlig!

Lina-Marie sa...

Haha, näe, man säger bara "attenzione" - allmänt uttryck för att be folk flytta sig. Men det funkar (i alla fall på de som vet innebörden)!

Det lät ju hoppfullt! Jag tror att svenskar nog kan vara väldigt trevliga, när de vill i alla fall.

Google Analytics Alternative