torsdag 17 februari 2011

Om att kunna tänka sig att stanna...


Tanken slår mig. Gång på gång. Jag trivs ju i London, så vad ska jag tillbaka till Sverige och göra? Jag har ju inget att komma dit till. Absolut, vänner och familj, men inget jobb, inget plugg, ingen bostad. Dessutom vill jag bli ännu bättre på engelska – och det blir jag inte i Sverige. Å andra sidan. Jag vill inte leva mitt vuxna liv som inneboende i ett litet rum som jag gör här. Jag vill få ett tryggt och stabilt liv. Bosätta mig. Jag vill ha ett eget hem och det skulle jag aldrig ha råd med i den här staden, det har man liksom inte.

Ja, de här tankarna har jag brottats med ett tag. Jag har till och med kommit på mig själv med att börja meningar med "If I'm going back to Sweden..." i stället för "When I'm going back to Sweden..."

Men när man inte riktigt vet hur man ska tänka, då är det skönt när någon annan kan bestämma åt en. Och det var precis vad som nyss hände. Plötsligt, utan förvarning, ringde min gamla arbetsgivare upp. Hej, vill du komma tillbaka till oss? Så. Nej, London, jag kan inte stanna kvar. Jag har ett jobb.

11 kommentarer:

Joanna sa...

men shit vad är det du säger?!
kul och grattis, men när åker du då tillbaka?

och vilken arbetsgivare talar vi om?
samma som min?

Johanna sa...

Tack! Jag kommer tillbaka till Stockholm i juni. Det är tyvärr inte samma arbetsgivare som din, utan den arbetsgivaren jag hade i somras (kvällstidning!). Någon gång hoppas jag dock komma tillbaka till samma som din också. :)

Lugnetetc sa...

Vad roligt! Säg till om jag kan hjälpa till med att hitta bostad (glöm inte bostadskön!!). Mitt jobb har ett intranät som kan vara användbart...

Grandmother sa...

Grattis!!tror du gjort ett bra val....

Fröken Siljans Grandmother sa...

Det var jag som skrev i förra....

Camilla sa...

Ett stort grattis Johanna. Efterlängtat! Nu kan det bara bli bättre och bättre ... hoppas allting löser sig med bostad osv.

Majo Vintage sa...

Grattis Johanna :)

A.M.O sa...

Men oj! Vad spännande! Får se hur många av dina bilder som hamnar på första sidan i fortsättningen nu då :) KRAM

Johanna sa...

Tack alla! Känns väldigt bra.

Fred: Ja, bostadsfrågan är ju alltid ett problem... jag väntar nog lite med att börja kolla. Men jag står i kö på ett par ställen i alla fall.

Stina sa...

Åh grattis!! Gud vad roligt :)

Johanna sa...

Tack, ja, jätteroligt!

Google Analytics Alternative