måndag 21 februari 2011

Och så påminns jag än en gång om hur bra vi har det där hemma i Sverige

Veckans ämne i engelskan är learning and education. Engelskaläraren pratar om exams som man har i de brittiska skolorna, för att kunna gå vidare till högre årskurser. Han undrar vad dessa exams heter i våra länder. Mina klasskamrater berättar, och så frågar de mig.

Eeeh, vi har inga sådana exams i Sverige.

De blir chockade. Jag förklarar att vi förstås har prov och uppsatser och andra saker som betygsätts, men att grundskolan inte har något som jämförs med exams. Men vad får man för certifikat i Sverige då, undrar de, efter att man har klarat av secondary school?

Eeeh, certfikat? Något sådant har vi inte i Sverige.

De förstår ingenting. Inte jag heller. Sedan pratar vi om hur mycket det kostar att gå i skolan i de olika länderna. I de flesta länderna beror det på om det är privat eller statlig skola, men alla betalar. Särskilt universiteten är ganska dyra. Och så frågar de mig, hur mycket kostar det i Sverige?

Eeeh, det är gratis att utbilda sig i Sverige.

Alla drar efter andan – och säger att i Sverige, där skulle man bo.

3 kommentarer:

Sofia sa...

Ja, jag tror faktiskt att vi ofta glömmer bort hur bra vi har det här i sverige vad gäller utbildning. Inte nog med att det är gratis att gå i skolan, vi får t o m pengar för att göra det. Inte illa!

Majo Vintage sa...

Ja allt är ju sant och bra, fast vi får faktist betyg när man slutat högstadiet dock...

Johanna sa...

Sofia: Ja, och även om vi klagar på vårt studielån, så är det en förbaskat bra förmån att kunna låna.

Majo: Menar du i Sverige? Där får man ju betyg i åttan fortfarande, eh, om jag hänger med rätt – det har ju varit diskussioner på att betygsätta barnen tidigare.

Google Analytics Alternative