tisdag 18 oktober 2011

Till alla er som väntat med spänning på hur det går för mig med bakningen i gasugnen

Alldeles nyss fick jag bevis på att gasspisar är farliga. Jag skulle bara ta bort kastrullen från plattan och plötsligt luktade det bränt och jag insåg att ärmen på min fina stickade tröja var förstörd. Bränd. Illa luktade den också. Vet inte vad som hände, men tröjan är inte så fin längre. Förutom den lilla incidenten går det framåt med ugnen. Här om dagen fick jag äntligen färg på mina scones – men det krävde 20 minuter i ugnen. Märkligt det här, allt i gasugn verkar få stå inne lite, lite längre. Kladdkaka var väldigt svårt med tiden, men jag har lyckats. Och sockerkakan som jag gjorde här om dagen blev faktiskt fantastisk! Dessutom lyckades jag till och med få lite, lite färg på den.

Och nu har jag nog listat ur vilken gas mark just dessa tre skapelser bör gräddas på (på min ugn sätter man inte temperaturen på exempelvis 200 grader, utan här är det 1-8 man väljer på). Har lyckats göra lax och pizza också. Visst är det lite knepigt med tid och temperatur, men jag är glad att jag börjar får pejl på det här, för jag känner att jag behöver lägga mina få pengar på annat än en ny ugn.

Nästa mission måste bli bullar.
Och den stora, extremt spännande frågan är förstås: kommer de få färg?

Inga kommentarer:

Google Analytics Alternative