måndag 17 januari 2011

Dagen när jag fyllde 27 i London

Från Sverige hade jag packat ner två paket från mina föräldrar.
De paketen öppnade jag när jag hade vaknat. Konstigt att ge paket till sig själv.

Frukosten blev sen och lyxig. Massor av halloumi och grönsaker.
När jag kom till köket möttes jag av ett Happy birthday! från de som jag bor med.
Att de kom i håg gjorde mig glad.
Jag fick en födelsedagskram när jag gick hemifrån. Det gjorde mig också glad.

Till Katarinas vandrarhem hade jag med mig lunch till oss. Jag fick en till födelsedagskram.
Min lunch bestod av fruktsallad och en fransk muffins. Med massor av vaniljkräm.
Det är ju min födelsedag för tusan!

Sedan gick vi till Tate Modern.
Där tittade vi på fotoutställning och spelade konstspel på bildskärm.

Och så blev vi fikasugna. Lovisa mötte upp oss för fika på Tate.
Crumble med vaniljglass. Och te. Så fruktansvärt gott.
Jag blev bjuden. Det var visst min födelsedag.

Vi gick på italiensk restaurang på Leicester Square på kvällen.
Jag var så hungrig att jag slukade både förrätt, varmrätt och efterrätt – och glömde fota.
Men presenterna jag fick från mina nyfunna vänner fotade jag.
När jag gick hem var jag nöjd med födelsedagen.

Hemma möttes jag av mer.
Jag hade inte väntat mig födelsedagssång på engelska.
Eller en chokladask och ett fint kort.
Eller en chokladtårta med ett ljus att blåsa ut och önska mig något.

Sedan satt Maureen och jag och åt tårta och pratade ett tag.
Hon påstår att 27 är den bästa åldern.
Fortfarande ung. Men lite visare. Lite tryggare. Lite... bättre.
Jag tror henne.

Har jag inte världens bästa hyresvärd ändå?

Så här avslutades min dag vid 23-tiden i kväll.

10 kommentarer:

Underlandet sa...

Härligt!

Grattis i efterskott!

Lisa sa...

låter som en underbar dag min kära vän! lycka till idag nu:)

Johanna sa...

Vad härligt att du fick en alldeles underbar födelsedag! Och din hyresvärd verkar fantastisk!

Svägerskan sa...

Men Guuuuud, vad gulliga dom är! Jag sa ju det. Att dom hade bakat tårta med ljus på! Jag visste det. Sötaste hyresvärden ever. Så skulle inte ens Fredrik göra till mig. Haha! :D

Camilla sa...

Underbart, vilken dag och framförallt vilka god födelsedagsfrukost/fika och middag samt kvällstårta. Himla fin bild på dig.

IdaHoo sa...

Läser... Och ler :) Du är värd en så bra födelsedag! :)

Puss på dig bästa du

Sofia sa...

Men vad harligt! Och vilken underbar landlady du verkar ha, det betyder liksom nagot extra det dar nar man inte har familj och vanner nara.

Min syster sa samma sak till mig, att 27 ar den basta aldern, just for att man kanner sig sa trygg. Och ja, hm, jag vet inte. Kanske?

Annika sa...

Du valde verkligen rätt hyresvärd ;) Härligt att du fick en sån fin ördelsedag. Du saknas här i Sverige, puss

Johanna sa...

Underlandet: Tack!

Lisa: Det var det.

Johanna: Ja, det är hon!

Svägerskan: De hade dock inte bakat den själva, men det sket man väl! Jag var liksom nöjd och jätteglad över bara ett grattis – och kramen jag fick när jag gick hemifrån!

Camilla: Jag åt gott under hela dagen, kan jag lova. ;)

Ida: Hihi, tack!

Sofia: Men vi måste väl snart säga att 28 också är den bästa åldern?

Annika: Du saknas också!

Lina-Marie sa...

Åh, vad gulligt! Och vad skönt att du fick en bra dag, trots avståndet till de som brukar fira dig här hemma (vi tänkte på dig!). Fortsätt så! :) Kramar!

Google Analytics Alternative