tisdag 27 december 2011

Täppt i skallen

Man är ledig, slappnar av – och blir sjuk. Så är det ju alltid och jag börjar tro att det är bättre att hålla tempot uppe i stället för att slappna av. Jag var ledig i två och en halv dag här över juldagarna och jag vet inte om jag tillåtit mig själv att vara så helledig så "länge" på hela hösten, faktiskt. Att inte titta åt jobbet har inneburit att jag blivit extremt trött, sovit mycket, blivit förslappad och plötsligt i går bröt värsta superförkylningen ut. Nu behöver jag vara kreativ för att skriva, för att få koll på kommande jobb och hitta bra folk att prata med. I stället är min hjärna som igentäppt, jag är ynklig och vill bara lägga mig ner och titta på film utan deadlines att fundera över.

Detta fick mig att tänka på: kan man sjukskriva sig när man har enskild firma? Och få sjukersättning? Ja, det kan man, fick jag reda på efter lite research. Men jag har ju fortfarande samma mängd jobb att göra och ingen kollega som kan göra det åt mig. Så det där med att sjukskriva sig, nja.

4 kommentarer:

Bubbel sa...

Finns försäkringar för egenföretagare men tror de har utökad karenstid, tyvärr ersätter de nog inte vikarie... krya på dig!:)

Johanna sa...

Nä, och vikarie funkar nog inte så bra som frilansjournalist heller. ;) Tack!

jenny sa...

Du får krya på dig!!

En liten fråga också, du tar så fina bilder. Vilken kamera använder du dig av? x

Johanna sa...

Tack och tack!

Jag har en gammal Nikon D80, men det är ju framför allt objektivet som gör skillnad. Jag har överlägset mest användning av mitt Nikkor 35mm f/1.8, det är grymt.

Google Analytics Alternative