torsdag 20 januari 2011

Städproblemet

Jag vet inte var dammsugaren i huset finns. Förmodligen på övervåningen men dit vill jag inte gå och snoka, för där bor mamman och dottern och där har jag aldrig blivit visad runt. Det känns liksom som deras privata ställe. Men mitt rum var inte jättestädat när jag flyttade in och hey, jag är allergisk mot kvalster, så jag skulle behöva den där dammsugaren nu...

(Nu tycker ni kanske att jag kan fråga var dammsugare finns. Absolut, det är bara det att sist jag träffade min hyresvärd glömde jag fråga, och sedan har vi inte sprungit på varandra på ett par dagar. Lapp på köksbordet nästa.)

Disktrasor, för övrigt, verkar inte finnas i de engelska hemmen. Åtminstone inte här. Så vad är det meningen att jag ska torka av min byrå och mitt bord med? Kökssvampen? Personligen finner jag den väldigt opraktisk, även till diskbänken och hällspisen...

5 kommentarer:

Sofia sa...

Dusters använder man i England. Det är gula trasor av tyg som man inte blöter. Köp Pledge eller något annat rengöringsmedel och kolla om du kan hitta några gula dusters i städskåpet!

Sofia sa...

Men till köket använder de flesta disktrasor tror jag...

Colombialiv sa...

Inte helt säkert att de har dammsugare... Här i Colombia har folk inte det så länge de inte har heltäckningsmattor. De sopar bara.

(Inte så fräscht. Vi har dammsugare trots att vi inte har heltäckningsmattor).

Lina-Marie sa...

När jag bodde i Florens hade jag problem med att ingen där verkade använda diskborstar, utan diskade med skursvampar (vilket jag tyckte kändes äckligt). Tillslut gick jag och köpte min egen diskborste till köket! En egen dammsugare kanske blir lite väl dyrt däremot...

Johanna sa...

Tack för tips!

Dammsugaren är funnen. Eller ja, funnen och funnen, jag frågade efter den och fick den. Trasor ännu inte funna. Jag får väl gå och köpa.

Google Analytics Alternative