måndag 20 december 2010

Om jag måste bli hämtad med ambulanshelikopter om jag skulle bli biten av en orm om jag råkar vara på trekking i den australiensiska vildmarken. Bara ifall att, liksom. Man vet ju aldrig.


När man ska befinna sig i utlandet en längre period gäller det att skaffa sig en försäkring som täcker vistelsen. Jag hittade en sådan. På försäkringsbolagets förstasida på nätet ger de exempel på vad man kan få ersättning för. Kanon! Jag kan till exempel få hjälp med att betala kostnaderna om mitt studentrum får brand- och rökskador för att jag råkar slå ned ett brinnande ljus så att gardinen i rummet fattar eld. Okej. Då ska vi se. Om mattan tar eld då, gäller inte försäkringen då? Eller om det råkar vara så att det är just gardinen som råkar fatta eld (givetvis för att jag slår ned ett brinnande ljus) men att mitt rum bara får rök-, och inga riktiga brandskador, gäller den inte då?

Okej, nästa punkt. Jag kan också få hjälp om jag blir rånad på allt jag äger på väg till mitt studentrum. Men om jag blir rånad på bara datorn och kameran, men min mobil och mina kläder finns kvar, får jag ingen ersättning då? Och om jag faktiskt råkar bli rånad på allt jag äger (inklusive allt jag har på mig, förstås), men är på väg från studentrummet, och inte till, kan jag få hjälp då?

Vi går över till nästa punkt på vad försäkringsbolaget kan hjälpa mig med. Nämligen om jag behöver bli hämtad med ambulanshelikopter för att jag blivit ormbiten på trekking i australiensiska vildmarken. Javisst, givetvis, vad bra! Det måste ju hända jätteofta, att studenter som pluggar utomlands är ute i australiensiska vildmarken. Just på trekking. Och blir ormbitna till på köpet. Aj! Och på grund av ormbettet tvingas bli hämtade av en helikopter. Ambulanshelikopter.

Happens all the time, I guess.

3 kommentarer:

Maria sa...

HAHA! Sjukt kul hur de skriver. Om du blir rånad påväg till ditt rum får du först säga åt tjuven att vänta för du måste springa och hämta allt du äger så din försäkring täcker det! =)

Jonna sa...

Alltså, hahahahaha! :D Hur många gånger ska jag behöva skratta åt det här så att tårarna rinner?

Johanna sa...

Maria: Frågan är om jag måste klä av mig naken för att tjuven verkligen ska få ALLT jag äger?

Jonna: Haha, och det sjukaste är att jag nu har tecknat försäkringen. Man vet ju aldrig om man slår ner ett ljus så att gardinen fattar eld, liksom!

Google Analytics Alternative