lördag 16 april 2011

Alla får jobb

Journalistyrket är inget man ska satsa på. Att utbilda sig till journalist är samma sak som en osäker framtid. Att satsa på en karriär som journalist är inte så smart, tänk sjuksköterska i stället! Ungefär så har det låtit i några år. Jag struntade i det, och tänkte att jag satsar på det jag vill satsa på. Och när jag läser det här känns det rätt skönt.
Bäst chans har de som pluggar teknisk nanovetenskap på Lunds universitet eller journalistik på Mittuniversitetet. Utbildningarna var två av sex där 100 procent av studenterna fick jobb efter examen.
Min första fråga till artikeln blir: hur har de undersökt detta? Sedan ställer jag mig själv några frågor: Om jag har pluggat journalistik på Mittuniversitetet? Ja. Om jag har jobb efter examen? Ja. Om mina journalistvänner från Mittuniversitetet har jobb efter examen? Vad jag vet, ja.

Vi får alltså jobb trots våra syftningsfel under första redaktionsövningen 2008...
(Observera att jag inte är skribenten bakom syftningsfelet. Jag är korrläsaren.)

4 kommentarer:

Emma sa...

Ja, nog känns det rätt bra va?

Anonym sa...

Tyvärr var det en rätt dålig undersökning (den skulle blivit fett underkänd av herr Adam Shehata), som de blåst upp betydelsen av rätt rejält om man frågar mig.
Här är ett stycke länk :)

http://www.miun.se/sv/universitetet/Organisation/Institutioner/itm/Var-organisation/Avdelningar/MKV/Vara-utbildningar/Journalistik/Aktuellt/Vara-journalsitstudenter-far-jobb/

Johanna sa...

Emma: Svar ja! :)

Cmajalisa: Är det samma undersökning? Superdålig kan den ju inte varit, med tanke på att rätt många svarat på enkäten. (Men jag vet, att 100 procent har jobb efter examen låter lite väl bra. Hur långt efter examen och vilket sorts jobb kan man ju fråga sig?)

David sa...

Smått underbart syftningsfel :)

Google Analytics Alternative