söndag 6 mars 2011

Komiken i att alla svenskar gör samma sak

Vasaloppet – det absolut viktigaste i Sverige i dag. I alla fall om man tror flödet på Twitter och Facebook. Herregud, är det ingen som har något bättre för sig? Ungefär varenda Facebookkompis äter frukost till Vasaloppet, läser jag. Det är Vasaloppsväder och Vasaloppshäng, men framförallt är det Vasaloppsfrukost som gäller. I går var det nästan ingen i mitt Twitterflöde som pratade om något annat än Melodifestivalen. Och i dag, ja, det går liksom inte att missa vad som händer där hemma.

Och javisst, jag erkänner, hade jag bott i Sverige skulle troligen även min tv visa Vasaloppet, för mina minnen till att långsamt vakna upp framför Vasaloppet är ganska mysiga. Det är bara det att så här på avstånd ter sig det kollektiva fenomenet ganska... komiskt.

3 kommentarer:

Anonym sa...

I know, tell me about it! Jag pratade med mamma i morse som liksom antog att även jag såg på Vasaloppet. Det där med att många gör samma sak tycker jag också är ganska komiskt, men jag kan även irritera mig på det. Vet inte varför, det gör ju inte mig något. Något att fundera över...

Linn sa...

Inga Vasaloppssändningar i den här skånska lägenheten, i alla fall. :) Men jag har inte lyckats undgå att det är Vasaloppet i dag, eller att det var Mello i går...

Johanna sa...

Sofia: Jag blev nästan också irriterad på det i förmiddags. Men då blev jag irriterad på att jag blev irriterad, för jag insåg att jag troligen skulle göra samma sak om jag var i Sverige. Det blev så uppenbart bara...

Linn: Nej, det räcker med att twittra, så vet man precis vad som är på g.

Google Analytics Alternative