lördag 7 maj 2011

Kört bil, check, sovit i mjuk säng, check, duschat i skön dusch, check, druckit bryggte, check!


Första tanken när jag hörde svenska (och dalmål av alla dialekter!) i gaten på Gatwick var irritation. Fy, vad fult det var. Första tanken när jag sicksackade mellan trängseln av människor på det överbokade tåget från Arlanda var påminnelsen om att just ja, folk är artigare i England. Jag sa hela tiden ursäkta, tack, ursäkta mig när jag fick kliva och gå runt och ramla in i folk – men nästan ingen sa något tillbaka (ni vet, i England är det sorry och excuse me och thank you i överflöd).

Och sedan. Sedan klev jag av tåget i Dalarna och första tanken var att luften kändes så oerhört härligt frisk. Så nu har jag varit ut på stan och andats lite härligt frisk dalaluft.

3 kommentarer:

Camilla sa...

Välkommen tillbaka till Sverige.

Sofia sa...

Haha, jag kanner igen mig. Dalmal tycker jag ar fint en vastmanlandska irriterar jag mig sa in i norden pa. Vad handlar det om egentligen?

Harligt med dalaluft, ute pa stan! :)
Och by the way, vad ar bryggte?

Johanna sa...

Tack, Camilla!

Sofia, bryggte är motsvarigheten till bryggkaffe. Mamma har en tebryggare. Godare te finns inte!

Google Analytics Alternative