tisdag 3 maj 2011

Journalistik när den är som bäst?

De amerikanska tidningarna satte starka rubriker i dag. "Got him! Vengeance at last! US nails the bastard" (New York Post), "We got the bastard!" (Philadelphia Daily News) och "Rot in hell" (New York Daily). Magstarkt. Och ett märkligt sätt att rapportera på.

Amerikaner firar vid Ground Zero. Firar att bin Laden blivit dödad. Jag vet inte vad ni tycker, men jag kan ju känna att oavsett hur hemsk en person är, så känns det lite fel att fira dennes död. Och: vad tror Obama och gänget ska hända nu? Ingenting? Att allt blir frid och fröjd?

1 kommentar:

Anonym sa...

Du skriver exakt vad jag tänker. Medierna i USA verkar ha en lite annan roll än i Sverige, av det lilla jag har läst hittills tycks de ta ställning för eller mot det mesta.
Och om firandet, jag förstår på ett sätt att amerikanarna rycktes med i stämningen och jag hade själv åkt ner till Ground Zero för att titta (men inte fira) om jag inte hade varit tvungen att gå upp tidigt nästa dag. Men det är ju ganska sjukt när man tänker efter.
De flesta tyckte att det var absurt när medierna visade folk som firade den "lyckade" attacken mot WTC. Är inte amerikanarnas firande nu på samma nivå? Och att bin Ladens död skulle göra jorden till en säkrare plats, det tvivlar jag starkt på.

Google Analytics Alternative