torsdag 12 maj 2011

Höger, vänster? Vänster, höger?


Inte en enda gång har jag sagt "sorry" i stället för "förlåt" eller "thank you" i stället för "tack". Det enda jag kan komma på är att jag precis sa "fulltid" (från engelskans full time, antar jag) när jag menade "heltid". Annars verkar jag ha oerhört lätt att helt och hållet ställa om till svenskan.

Däremot har jag lite problem med vilket håll jag ska titta åt när jag går över vägen. Jag upptäckte det i dag när jag klev av bussen och skulle gå över övergångsstället. Jag tittade först åt höger, sedan åt vänster. Sedan kom jag på mig själv och tittade åt båda hållen hur många gånger som helst innan jag vågade gå över. Vänstertrafiken och att titta åt "fel" håll har uppenbarligen satt sig starkare än språket.

1 kommentar:

Camilla sa...

Kan tänka mig att det känns lite annorlunda. Men snart kommer du till storstaden och då blir det lite annan trafik än den som vistas vid bussarna i Falun.

Google Analytics Alternative