torsdag 16 juni 2011

Just another day i katastroflandet Sverige

På grund av rökutveckling vid Östermalmstorg gick inte tunnelbanans röda linje i går eftermiddag. I stället fick jag ta buss. Extrabussar kom. Alla var proppfulla. Kön vid busskuren var lång. Trafiken stockades, det var varmt. Men det är väl bara att gilla läget? Jag tror inte det är varken Reinfeldts, SL-chaufförernas eller mitt fel att det varit rökutveckling vid Östermalmstorg.

Kvinna: Katastrof. Katastrofland.
Folk tittar på henne.
Kvinna: Katastrofland! Och snart ska de höja avgiften med 100 kronor. Fy fan. Jag ska flytta till södra Frankrike. Gratis tunnelbana! Där tänker de på de gamla!
Gratis tunnelbana i södra Frankrike?
Kvinnan försöker få kontakt med folk.
Kvinna: Jag skulle lämnat Sverige direkt om jag kunde! Flytta till mitt hemland eller var som helst. Men jag kan inte. Jag har barn här.
Paus. Hon tittar på mig.
Kvinna: Katastrof. Och snart höjer de avgiften med 100 kronor! Visst är det dyrt?
Jag: Pja...
Kvinna: Inte? Du tycker det är billigt??
Jag: Nej. Men jag har precis bott i London och där kostar tunnelbanekorten nästan dubbelt så mycket, så jag tycker inte att det är så farligt i Sverige.
Kvinna: Jaja, men det är London. De betalar väl inte så mycket skatt?
Jag: Nä, jag vet inte.
Jag är för trött, för varm och för hungrig för det här.
Kvinna: Vi betalar ju så mycket skatt i Sverige!
Jag: Hm.
Kvinna: Du tycker inte vi betalar mycket skatt?
Jag: Äh. Jag gillar att betala skatt, jag.
Kvinna: Du gillar att betala skatt? Du är den första.
Jag orkar ingen politisk diskussion.
Kvinna: Och sjukvården är bra? Sjukvården är fantastisk!
...
En ny buss kommer. Kön rör sig. Jag stannar till för att låta kvinnan gå före.
Kvinna: Nej, gå före mig! Varsågod, varsågod, gå före mig!
Jag: Tack så mycket.
Kvinna: That's my culture, you know. Vi gör så.
Hon kliver på bussen. Hejar glatt på busschauffören.
Kvinna: Inte många som hejar va? Haha, nej, här hejar man inte.

4 kommentarer:

Krokofanten sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Krokofanten sa...

Tänk att det finns sådana överallt... Idag var stationen La Défense stängd... Från 8 till 10... Det tog 1.5 timma istället för 30 minuter för mig, men vad kan man göra... Jag höll låda och fick två personer att skratta iallafall... :o)
Man betalar mycket skatt i Storbritannien i Frankrike också... Men är man över 60 år i Spanien åker man gratis tunnelbana och buss... Iallafall i Barcelona... :o) Kvinnan kanske var över 60?!

Johanna sa...

Ja, det hjälper ju inte att bli frustrerad. Jag var visserligen frustrerad inombords och blev sen till en avtalad tid, men ingen kan ju hjälpa det.
Jo, kvinnan var nog över 60.

Sofia sa...

Jag vet inte direkt om man betalar så mycket mindre skatt i England än Sverige. Det finns väldigt många 'hidden taxes' bland annat en council tax som kommer som en räkning och inte dras av på din lön. Den har faktiskt ingenting med lönen att göra då kostnaden på din council tax beräknas efter hur mycket den bostad du bor i är värd, inte beroende på hur mycket man tjänar eller inte.

Dessutom får ni i Sverige mycket tillbaka, kolla bara på barnomsorgen och föräldraledigheten.

Men ja, tanten hade kanske rätt om det där med gratis tunnelbana. I London får man som pensionär ett 'Freedom pass' som man kan använda för att gratis åka buss och tunnelbana.

Hur som helst, vi har det väldigt bra i Europa. En gammal klient till mig som bott stora delar av sitt liv i Sydafrika sa att alla som känner sig missnöjda borde åka till Afrika och kolla läget. Där har man ingenting om man inte har pengar, ingen sjukvård och absolut inget social hjälp att få om så skulle behövas.

Google Analytics Alternative