onsdag 18 januari 2012

Att berätta om det innebär ingen återvändo


"Det här måste vi prata om", sa den personliga tränaren till mig i går när jag hade outat att jag blivit 30/40 år på hennes livsstilstest. Äldre än min egen ålder, alltså. Jag, som tycker att träning och hälsa är både intressant och roligt ser mitt resultat som en personlig katastrof. PT:n undrade vad jag hade bommat på, och jag svarade att jag misstänkte att det var styrkan (eftersom jag älskar konditionsträning som spinning, men undviker styrketräning), men också maten – att jag är en stor godisråtta som älskar fikabröd (även om jag, tro't eller ej, bättrat mig på sistone) och troligen inte äter tillräckligt varierat. Under tre timmar hann jag lyssna på hennes pressfrukost, göra en intervju och äta nyttig lunchbuffé med henne – och jag gick taggad därifrån. När hon signerade min bok skrev hon det ni ser på bilden. Ja, jag ska skärpa mig. Mindre fika, mer grönt. Och mer styrketräning.

Även om livsstilstestet inte är vetenskapligt framtaget var det faktiskt lite jobbigt att se resultatet. Jag har blivit lovad en förbättring om jag följer träningsprogrammet i hennes bok. Jag i min tur lovar att jag nästan ska följa det (det är tillåtet att byta ut det mot ett styrkepass på mitt träningsställe i stället) och om tre månader ska jag göra om testet. För jag ska minsann komma tillbaka till min egen ålder.

5 kommentarer:

Annika sa...

"Jag har blivit lovad förbättring om jag följer träningsprogrammet i hennes bok"... känns det inte lite som att resultatet av hennes livsstilstest då är lite tvivelaktigt, del av marknadsföringen, konstruerat så att alla ska bli äldre än de är? Självklart kan vi alla göra förbättringar hela tiden, men du är i mina ögon en väldigt sund människa (en av de mest sunda jag känner faktiskt) och jag tror inte på att du är en dag äldre än du är. Så det så.

Johanna sa...

Nja, fast hon marknadför sig inte så. Det är jag som uttrycker mig klumpigt i så fall. (Och allt var väldigt trevligt och med glimten i ögat – inga pekpinnar.) Testet handlar inte bara om träning och kost, utan om stress och hur andra saker i livet ser ut. Så jag failade en del där också. Men det är ju rätt självklart att det blir förbättring om man tränar mer och mer varierat och tänker på vad man stoppar i sig och lever lyckligare. I boken finns dock oerhört bra information (inte bara om träning) – och jättebra övningar. Gjorde några få i går (orkade inte så många) och har för typ andra gången på fem år (sedan min operation) träningsvärk i magen – vilket jag ser som ett tecken dels på att jag borde träna styrka oftare och dels på att det är övningar som ger mig något.

Jag ser mig själv också som rätt sund, men faktum är ju att jag i princip aldrig tränar styrka, att jag har ätit väldigt mycket sött och att jag inte varierar min mat så mycket. Det var rätt skönt att bli peppad och få en spark i arslet! Och hon sa ju (precis som jag känner) att det inte syns på mig att jag äter mycket fikabröd. Men oavsett hur man ser ut utanpå så handlar det ju om hur man ser ut inuti, och det är lite det detta handlar om.

(Du kan vara lugn. Jag tänker inte radera fikabröd och slappdagar från mitt liv. ;))

Annika sa...

Ah, ok, då är jag med. Jag tolkade nog in lite pekpinnar och dåligt samvete-påverkan där det inte skulle vara det. Sen finns det ju många som aldrig någonsin tränar, äter mycket mer onyttigt och mindre varierat, röker, dricker mycket alkohol och så vidare. Men de kanske blir sisådär 100 år gamla på testet också :p

Bra, för en Joppe som inte fikar är en tråkig Joppe ;)Och det här med styrka behöver jag också, så skivstång och gymmet here we come :)

Johanna sa...

Ja, fy tusan, vi får kämpa med styrkan! (Och kladdkaka i morgon? ;))

Annika sa...

Åh, ja =)

Google Analytics Alternative