torsdag 26 januari 2012

Åh, den ljusnande framtid är vår!

Om du vill ha ett jobb i Stockholm 2020 ska du inte vara ekonom, socionom – eller journalist. Det visar prognoser som Länssstyrelsen presenterade i dag. Känns fint med lite framtidstro. Eh.

Att det finns fler journalister än jobb är ju inget nytt. Det visste jag redan när jag valde utbildning och trots att framtiden stundtals känns kolsvart ångrar jag inte mitt utbildningsval en sekund. Men varje termin kommer nya journalister ut från skolorna och jag tror man behöver göra något åt det här nu, för branschen är knasig. Det är trist att krascha folks drömmar, men vad ska man göra? Jag skulle kunna skriva en uppsats om mina tankar och känslor kring det här, men just nu säger jag bara: Låt fler journalister vara satta i arbete 2020 och minska antalet platser på journalistutbildningarna – nu!

2 kommentarer:

elin sa...

Också tänkt mycket på det här. Fick höra att många KY-utbildningar reglerar antalet platser efter efterfrågan och arbetsmarknad. Låter ju väldigt vettigt tycker jag. Ingen vill ju gå en utbildning, få stora förhoppningar och sedan tvingas gå tillbaka till det man arbetade med innan man startade utbildningen (känner flera exempel på det).

Jag blir socionom om ett år.. ändå hoppfull!

Johanna sa...

Det är bra att du är hoppfull! Rätt inställning. Jag har inte på något sätt gett upp utan tror att det kommer gå bra. Men jag tycker också det låter vettigt att reglera antalet utbildningsplatser efter efterfrågan och arbetsmarknad.

Google Analytics Alternative